Zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych, które wykluczają formę dokumentową akcji, a jednocześnie wprowadzają obowiązek tworzenia rejestru akcjonariuszy, są jednym z elementów cyfryzacji dotykającej coraz mocniej przedsiębiorców. Zniesienie dokumentowej wersji obligacji miało miejsce w 2019 r., a teraz przyszedł czas na kolejne papiery wartościowe – akcje. Dotychczas obowiązkowej dematerializacji podlegały akcje spółek, które przygotowywały się do debiutu na rynkach akcji. Pozostałe spółki, które nie miały takiej możliwości, niedługo będą do tego zobowiązane.
Nowe regulacje skutkują, przede wszystkim, zniesieniem anonimowości posiadaczy akcji na okaziciela spółek niepublicznych. Z drugiej strony zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo transakcji, w której akcje zmieniają swojego właściciela i legitymującego się prawami udziałowymi, a spółce ułatwić identyfikację akcjonariusza, np. podczas walnego zgromadzenia. Dodatkowo, zniesiony zostanie obowiązek wydania dokumentu akcji na okaziciela w celu przeniesienia jej własności, co w wielu sytuacjach stanowiło trudność dla stron transakcji, ale powstanie nowy obowiązek – zgłoszenia zmian do podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy dla danej spółki.
Rejestr akcjonariuszy może prowadzić podmiot, który posiada zezwolenie KNF w zakresie prowadzenia rachunków maklerskich. Wybór takiego podmiotu jest obowiązkiem walnego zgromadzenia, które powinno dokonać tego niezwłocznie. Czasu na przeprowadzenie całej procedury utworzenia rejestru akcjonariuszy i odebrania akcjom formy dokumentu jest coraz mniej, dlatego zarządy niepublicznych spółek akcyjnych już teraz powinny rozpocząć procedurę tworzenia rejestru akcjonariuszy. Pierwotnym kreatorem informacji w rejestrze jest spółka i to na niej spoczywa obowiązek podjęcia wszystkich działań, do skutecznego zgromadzenia akcjonariuszy w jednym miejscu
Dokumenty akcji, które są aktualne w obrocie, stracą swoją moc 1 stycznia 2021 r., a od tego dnia zachowają jedynie moc dowodową, dla wykazania przez akcjonariusza przysługujących mu praw udziałowych. Takie prawo także wygaśnie – w dniu 1 stycznia 2026 r.
Obowiązki zarządów spółek akcyjnych
Pierwszym krokiem zarządów spółek akcyjnych, które pozostaną niepubliczne, jest zwołanie walnego zgromadzenia w celu wyboru podmiotu, który będzie prowadził dla spółki rejestr akcjonariuszy. To także moment, w którym spółka powinna zdecydować o wprowadzeniu zmian do statutu, w związku z nowelizacją kodeksu spółek handlowych. Dopiero po zawarciu umowy z wyznaczonym przez walne zgromadzenie podmiotem, spółka może przejść do kolejnego kroku.
Należy również pamiętać o obowiązku prowadzenia strony internetowej spółki akcyjnej, na której akcjonariusze znajdą istotne informacje korporacyjne, a która zostanie ujawnione w rejestrze przedsiębiorców. Prawidłowe prowadzenie strony to kolejny obowiązek spoczywający na zarządzie spółki akcyjnej, wprowadzony w celu ochrony praw akcjonariuszy.
Kolejny krok, to aż pięciokrotne wezwanie akcjonariuszy przez spółkę, do złożenia dokumentów akcji. Takie wezwanie spółka dokonuje na własnej stronie internetowej oraz w sposób jaki zwołuje walne zgromadzenia. Terminy takich wezwań restrykcyjnie określają przepisy, a pierwsze z nich powinno nastąpić przed 30 czerwca 2020 r.
Zgromadzone przez Spółkę akcje, zostają przekazane do wybranego przez walne zgromadzenie podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy. Dodatkowo członkowie zarządów spółek akcyjnych powinni wprowadzić dodatkowe zmiany, które dostosują spółki do funkcjonowania w nowym trybie. Wprowadzenie akcji do rejestru to dla wielu podmiotów zmiana zasad przenoszenia własności akcji, przeprowadzania walnego zgromadzenia czy wypłaty dywidendy. Istotne zmiany mogą dotyczyć m.in. wprowadzonych programów motywacyjnych czy umów inwestycyjnych spółki i jej akcjonariuszy. Zmiany także powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w regulacjach wewnętrznych spółek.
IPO Doradztwo Kapitałowe S.A. jako podmiot wspierający spółki akcyjne w procesach dematerializacji oferuje kompleksowe wsparcie przy przeprowadzeniu takich czynności – nie tylko w ramach samej dematerializacji, ale także dostosowania regulacji spółki i późniejszej obsługi związanej ze zdematerializowanymi akcjami. Jeśli chcesz poznać naszą ofertę, zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod numerem (22) 278 27 21 lub adresem mailowym: ipo@ipo.com.pl.